Ramadan allt viktigare för den svenska handeln

Förra året överrumplades slakteriföretaget Scan av den stora efterfrågan på lammkött i butiker när ramadan inföll någon vecka tidigare än året dessförinnan. I år, när ramadan infaller ännu något tidigare, är Scan bättre förberett och lammuppfödare är redo att leverera.

–Det är en betydligt bättre situation än förra året. Uppfödarna har anpassat sin uppfödning så att det ska finnas tillräckligt med lammkött ute i butikerna under ramadan, säger Elisabeth Svensson, inköpsansvarig av lamm hos Scan.

Merparten, 65 procent, av det lammkött som säljs i butik är importerat. Scan är dominerande på hemmaplan med närmare 30 procent av produktionen.

–Vi hoppas på att den inhemska produktionen ska öka, med mer lammgårdar. Det är viktigt att öka självförsörjningsgraden, säger Elisabeth Svensson.

På Coop är man redo för en ökad efterfrågan i butik, enligt företagets pressekreterare Janne Pettersson. De produkter som vänder sig till muslimska kunder är främst det sortiment som kallas ”All världens mat” och som innehåller produkter från bland annat Mellanöstern.

–Sortimentet har ökat genom åren i antalet artiklar. Försäljningen har dessutom ökat både i volym och pengar.

Enligt honom exponeras dessa produkter särskilt mycket inför den avslutande festen under ramadan. Men hur mycket Coop satsar inför ramadan avgörs förstås av var i landet butikerna ligger och hur stor del av målgruppen där som är muslimer.

Även börsnoterade Axfood, med flera varumärken inom dagligvaruhandeln, vill ta för sig och tjäna pengar på ramadan. I frontlinjen av varumärkena som satsar står Willys.

–Vi har satsat på ramadanprodukter i någon form varje år sedan 2003 och vi har märkbart ökat volymen och försäljningen sedan dess, säger Johanna Eurén som är pr- och informationsansvarig på Willys. Satsningen i år handlar bland annat om att ge större utrymme för dessa varor i butiken, exponera dem på ett väl placerat säljtorg och locka med extrapriser.

–Det är ett bra sätt att locka denna kundgrupp genom att synliggöra varor som hör ramadan till, exempelvis dadlar och basmatiris, säger Johanna Eurén.

–Ramadan är till för att föra oss närmare Gud, säger Helena Benaouda som är ordförande i Sveriges muslimska råd.

Fastan ska påminna muslimer om hur beroende vi människor är av Gud. Fastan ska ge ödmjukhet och ge muslimer förståelse hur det är att vara utan mat en hel dag. Därför är också ”zakat” en viktig del i Ramadan. Zakat betyder kort och gott att man ska ge bort 2,5 procent av alla sina tillgångar till fattiga och tärda medmänniskor.  

–Det kan vara jobbigt rent fysiskt eftersom man till en början kan bli trött och grinig. Men det är samtidigt en festlig högtid. Man träffas mycket mera. Släkt och vänner umgås och delar glädje med varandra, man ber böner tillsammans. Det är en tid för omtänksamhet och eftertanke om livet och ens tillvaro här på jorden, säger Helena Benaouda.

Meta Troell som är expert på mångkulturella omvärldsfrågor på Svensk Handel menar att svenska köpmän ännu inte riktigt förstått det här med ramadan.

–De har resonerat felaktigt och i princip sagt: ‘De äter ju inte ens’. Det stämmer inte alls. Det är ju ett kalasande utan like under denna månad. Det är bara det att det sker efter solnedgången. Man bjuder hem vänner och bekanta, man umgås mera. Då vill man bjuda på något gott, man köper nya saker till sitt hem för man vill att det ska se fint ut. Men framförallt ger man presenter och nya kläder till sina barn som man också vill ska vara fina. Dagligvaruhandeln börjar få upp ögonen för ramadan. Men det kan bli bättre. Ett problem är att ramadan inte alltid inträffar på samma datum. Handlarna är väldigt förtjustai statistik och siffror. Därför blir det svårt att mäta utfallet på ramadans inverkan på handeln från föregående år. Jag tror dock att detta är ett icke-problem om, låt mig säga, tio år. Förra året pratade jag med en handlare som hade skickat en medarbetare till Holland under ramadan för att se hur de gjorde där. Han bestämde sig för att sätta upp ett speciellt bord i sin butik till ramadan. Jag tror att det föll väl ut, säger Meta Troell.

Meta Troell tror att livsmedelsbutiker nu börjat förstå att det gäller att ha lammkött och andra produkter som går hem under fastemånaden, så det räcker för den stora efterfrågan som uppkommer när muslimer samlas för att delta i ramadan, inte minst under den avslutande festen eid al-fitr.

–Livsmedelsbutikerna borde ha lärt sig. Ifjol tog det slut. Det är inte listigt att ha extrapris på fläskfilé utan snarare bör det vara extrapris på lammbog och bulgur.

Däremot tycker Meta Troell att flera andra branscher borde ta för sig och inse att det finns en kommersiell vinning under ramadan.

–Jag väntar på att leksakshandeln ska satsa mer. Barnen har en väldigt central betydelse under ramadanmånaden och man ger barnen mycket leksaker. Överhuvudtaget delas det ut mycket presenter, så också heminredningsbutiker borde kunna förbereda sig bättre.

Ramadan följs sedan av den stora festhögtiden eid-al-fitr, som är fastebrytandets högtid. Enligt en utredning gjord av Svensk Handel ökar muslimer sina matinköp kraftigt under ramadan. I snitt är ökningen 2 610 kronor jämfört med en ”vanlig månad”. Lägger man därtill utgifterna för tredagarsfesten eid-al-fitr är ökningen hela 6 460 kronor.

DN, SvD.

Annonser
Published in: on 12 augusti, 2010 at 03:06  Kommentera  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://gudskelov.wordpress.com/2010/08/12/ramadan-allt-viktigare-for-den-svenska-handeln/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: