Intervju med riksdagsledamoten Reza Khelili Dylami

– Det är min demokratiska rättighet att vara med på vilket seminarium jag vill. Alla talar om att det behövs mer demokrati i Iran. Då har väl jag rätt att sitta med i vilken konferens jag vill.

Det var när han i somras besökte sina hemtrakter i norra Iran som han fick inbjudan att delta i ett seminarium som anordnades i anslutning till en pr-konferens. Syftet med konferensen – som hade över 1 000 gäster från hela världen – var att förbättra Irans rykte och att dra till sig nya investeringar.

– Jag såg det som en möjlighet för mig att lära mig mer om mina hemtrakter och att träffa nya männi­skor. Det var de lokala företagen som visade upp sig, säger Reza Khelili Dylami.

Det är andra året som Iran anordnar den storslagna konferensen som går under namnet ”Den stora konferensen med utlandsboende iranier”. Under några dagar får de över tusen gästerna lyssna på olika seminarier, höra president Mahmoud Ahmadinejad tala, och besöka den ort de vill i Iran. Det var under ett av de lokala seminarierna som Reza Khelili Dylami närvarade. Enligt organisatörerna är tanken med evenemangen att dra till sig nya investeringar.

– Jag betalade alla mina kostnader själv. Jag har inte tagit emot några pengar från någon. Jag var redan i Rasht i norra Iran när jag fick inbjudan, säger Reza Khelili Dylami.

Han tycker inte att det är märkligt att han som svensk riksdagsledamot besöker ett pr-seminarium för Iran.

– Nej det är min rättighet. Jag tror på att hålla en öppen dialog mellan Iran och Sverige. Jag tänker inte bojkotta Iran. Inte heller Kina eller Saudiarabien, som också har problem med respekten för mänskliga rättigheter. När Mousavi satt vid makten avrättades också många männi­skor. Han är inte ett dugg bättre.

Moderaten Reza Khelili Dylami är en kostymklädd politiker med ett vänligt leende. Han tycker att religionen tillhör det privata, och vill inte blanda in den i några politiska beslut. Han är ingen muslimsk moderat, bara moderat och muslim, säger han.

– Muslimer som behåller sin stränga religiösa syn här i Sverige är jag kritisk mot. Många av oss flyktingar kom hit för att vi behövde skydd. Här i landet handlar det om svensk politik, och att alla har samma skyldighet oavsett vilken religion de har, säger han.

Rezas starka motstånd till att kombinera religion med politik har med hans förflutna att göra. Han föddes år 1967 i norra Iran och när den iranska revolutionen inträffade var han elva år. I de tidiga tonåren började han intressera sig för politik men den drivkraften blev snart farlig och han hamnade fängelse. När han blev frisläppt och flydde först till Pakistan, där han sökte politisk asyl. Så småningom fick han komma till Sverige, och i mars 1987 anlände han till Sandviken. I Sverige startade Reza Khelili Dylami en förening för iranska monarkister. Målet var att återinföra monarki i Iran. Under många år var han ordförande i föreningen, men han blev mer och mer intressad av svensk politik. Så småningom kom han fram till att moderaterna var det svenska parti som skulle passa honom bäst.

– Det var deras sätt att tänka lite friare och arbeta för individens frihet som lockade mig.

Reza Khelili Dylami går nästan aldrig i moskén, förutom när det är begravning. Islam är för honom en privat angelägenhet, och muslimer har ett fritt val för hur de utövar sin religion.

– Min fru väljer själv om hon ska ha slöja eller inte. Hon går i mycket kort kjol sommartid. Min dotter kan själv bestämma om hon vill bli kristen eller muslim, och om hon vill använda slöja eller inte. Vissa muslimer vill ha slöja, men de ska inte tvinga andra att ha det.

När han läser i tidningarna att muslimer är stränga i sin trosutövning tycker han inte att det stämmer. Många iranier har till exempel en ganska fri syn på religionen, vilket gör att vissa muslimer anser att iranierna inte är ”riktiga muslimer”.

– Men de har fel. Man kan ju vara kristen utan att gå i kyrkan. De religiösa reglerna kan man välja att följa, till nittio procent – eller tio procent. Bara för att du är moderat så är du kanske inte aktiv politiskt, eller så är du mycket aktiv. Det är samma sak med islam, det är inget att vara rädd för. Det är fundamentalisterna som är farliga, de som använder islam som ett vapen, säger Reza.

DN, SvD.

 

Sagt och gjort i riksdagen (Reza Khelili Dylamis motioner, interpellationer och frågor för skriftliga svar med länkar till information om hur riksdagen behandlat och besvarat dessa): http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1119&iid=00296832736219

Published in: on 23 augusti, 2010 at 06:09  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://gudskelov.wordpress.com/2010/08/23/intervju-med-riksdagsledamoten-reza-khelili-dylami/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

