Nytt islamiskt center i Borlänge


Under en längre tid har kommunen utrett var ett islamiskt center ska kunna byggas i Borlänge. Dalarnas muslimer har under flera år hoppats på en lösning av lokalfrågan. Nuvarande lokaler i Bullermyrens gamla skola är för små. Vid stora samlingar får inte alla plats i lokalerna. Byggnaden är dessutom i dåligt skick.

Tre platser är aktuella för byggandet av ett islamiskt center i Borlänge. Tomterna är belägna vid tennishallen, nära Soltorgsgymnasiet och intill Paradisvägen. Kommunens politiker ska nu ta ställning till vilken plats som anses som mest lämplig för uppförandet av ett islamiskt center.

Islamiska förbundet har över 8000 medlemmar i Dalarna. Förbundet begär inget kommunalt bidrag för det planerade bygget, utan räknar med att få fram de pengar som behövs på annat sätt. Bland annat genom donationer och bidrag från fonder i Europa. Vissa utfästelser om bidrag ska redan finnas. Önskemålet är att de nya lokalerna ska byggas relativt centralt, nära kommunikationer så att även icke bilburna på ett enkelt sätt ska kunna ta sig till centret.

dt.se

The URI to TrackBack this entry is: https://gudskelov.wordpress.com/2010/11/17/nytt-islamiskt-center-i-borlange/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hejhej,
    Jag har en fråga, eftersom att jag antar att du bor ungefär vid Göteborg och så.
    Jag har en kompis som är muslim och hon bor i Falkenberg, jag undrar ifall det finns någon Moské där och om de brukar ha föreläsningar? Annars, kan hon på något sätt åka till någon moské, kanske i Göteborg eller något ”nära” Falkenberg (i alla fall inte Stockholm) som håller föreläsningar om Islam? Finns det någon hemsida som man kan se sånt? Vet du något? Ge mig alla dina tips, om du har.

    Själv bor jag i Stockholm, och AlhamdAllah här har man föreläsningar i den stora moskén. Jag tycker bara att det är så viktigt att vi muslimer tar hand om varandra, speciellt vi som bor i ett icke-muslimskt-land. Hon har precis börjat med sjal, och jag vill att hon ska känna sig stolt och nöjd och inte ensam.

    Mycket tacksam för svar

  2. […] vid sida ligger Svenska kyrkans och den muslimska begravningsplatsen på Norra griftegården i Borlänge. Den muslimska delen har funnits här sedan 17 år tillbaka. Det är riktigt kallt men mitt ute på […]


Kommentera

